Ryhmäliikunta

Olon ryhmäliikuntakalenteri on vertaansa vailla! Monipuolisesta valikoimasta löydät taatusti itsellesi sopivat vaihtoehdot. Huikea etäliikuntatarjonta sisältää livestriimitunnit sekä olo.fit etäliikuntakeskuksen palvelut.

Joukossamme liikut kokeneiden liikunnan huippuammattilaisten turvallisessa ohjauksessa ja löydät omat lajisi monipuolisesta valikoimastamme.

Suosittelemme lämpimästi kokeilemaan laadukkaita ryhmäliikuntatuntejamme, jotka löydät vain Liikuntakeskus Olosta!

Tunneille ei ennakkoilmoittautumista (pl. 60+ Kinesis).  Tutustu alta tuntikuvauksiin.

Tuntikuvaukset

Ryhmäliikuntatuntien tasot:
* Huoltavat tunnit 

** Keskitason tunnit 

*** Teho tunnit

Huolto tunneilla huolletaan kehoa ja mieltä. Tunnit sopivat kaikille eivätkä sisällä askelsarjoja. Liikkuvuus, kehonhallinta ja palautuminen on huolto tuntien pääteemat.

PHYSIOPILATES*

PhysioPilates on fysioterapeutin ohjaamaa kuntouttavaa pilatesharjoittelua. Harjoitteet ovat pilateksen klassista repertuaaria lempeämpiä. PhysioPilates-harjoitteiden tavoitteena on oppia käyttämään kehoa optimaalisesti. Tunnilla vahvistetaan ryhtiä tukevia ja koko kehon tukilihaksia sekä rentoutetaan yliaktiivisia ja kireitä lihaksia, jotta kehon kannatus ja arjen askareet onnistuisivat helpommin. Tunti on täydellinen läsnäoloharjoitus, jossa keskitytään omaan kehoon ja oloon. Tunti soveltuu kaikille ennaltaehkäisemään ja kuntouttamaan erilaisia tuki- ja liikuntaelimistön vaivoja.  

PILATES*

Pilates-harjoitukset vahvistavat kehon syviä lihaksia ja opettavat kehon keskustan hallintaa. Tavoite on lisätä voimaa ja kestävyyttä sekä parantaa ryhtiä ja keskittymiskykyä. Tunnilla voidaan käyttää apuna kuminauhaa ja pieniä painoja. Liikkeisiin annetaan eri tasoisia vaihtoehtoja helpoista haastaviin ja siksi tunti sopii myös aloittelijoille.

VOIMAPILATES*

VoimaPilates tunneilla tehdään tehokkaita harjoituksia, jotka vahvistavat erityisesti kehon syviä lihaksia, parantavat liikkuvuutta, hallintaa ja tasapainoa. VoimaPilates sopii hyvin Pilatesta jo aiemmin harrastaneille, mutta tunnilla annettavien vaihtoehtojen myötä tunnille voi hyvin osallistua sekä aloittelijat, että haastetta kaipaavat liikkujat. Tunnilla voidaan käyttää apuna kuminauhaa, pilatestiiltä ja pieniä painoja.

HUOLTAVA JOOGA*

Rentouttava, avaaviin liikkeisiin keskittyvä rauhallinen joogaharjoitus. Mieltä ja kehoa rauhoittava tunti, jossa tehdään vain joogan huoltavia asanoita (ei aurinkotervehdyksiä tms). Sopii erittäin hyvin myös aloittaville joogaajille.

KEHONHUOLTO*

Tunnilla tehdään rauhallisia liikkuvuusharjoitteita, sekä venytyksiä, joilla rauhoitetaan kehoa ja mieltä.

Les Mills BODYBALANCE*

Joogaan, pilatekseen ja tai chi:in pohjautuva kehon ja mielen yhdistävä harjoittelumuoto, jossa tehdään tasapainoa, voimaa, liikkuvuutta ja rentoutumista parantavia harjoituksia. Tunnin alussa keho lämmitellään ihanilla rauhallisilla tai chi liikkeillä. Joogaosuudessa tehdään mm. aurinkotervehdykset, tasapaino-osuus sekä lantion avauksia. Pilateksesta on poimittu tehokkaat vatsa- ja selkälihasosuudet. Tunnin lopuksi ihana rentoutushetki.

FASCIAMETHOD* 

FasciaMethod –tunnilla keskitytään parantamaan liikkuvuutta toiminnallisin aktiivisin venytyksin nivelten täysiä liikeratoja käyttäen ja lihastoimintaketjuja (faskialinjoja) mukaillen. Tunnin jälkeen olo on kuin olisi käynyt hierojalla. Helppojen liikkeiden ansiosta tunti sopii kaikille.

OLO LANTIONPOHJA*

Lempeän tehokas 30 minuutin lihaskuntotreeni naisille. Tällä tunnilla keskitytään löytämään syvät lihakset ja vahvistamaan niitä. Tunnilla käydään monipuolisesti läpi naisille tärkeitä lihasryhmiä, lantionpohjalihaksiin keskittyen. Tunnilla tehdään päivittäinen suositusmäärä lantionpohjalihasharjoitteita. Tunti sopii kaikille.

OLO KEPPIJUMPPA*

Tunti keskittyy availemaan ja aktivoimaan kehoa erilaisilla, tehokkailla keppiliikkeillä. Kevyiden liikkuvuusliikkeiden lisäksi tunnilla on vaihtelevasti mukana myös aktivoivia, lempeitä lihaskuntoliikkeitä. Tunnin tavoitteena on saada kehoon liikettä ja lihaksiin lempeän lämmön tunteen. Tämä rauhallinen tunti sopii kaikille.

VINYASAFLOWJOOGA*

Kehoa ja mieltä huoltava dynaaminen joogatunti, jossa yhdistyvät liike, hengitys ja läsnäolo. Tunti alkaa mieltä rauhoittavalla keskittymisharjoituksella. Tämän jälkeen siirrymme kehoa lempeästi avaavaan osuuteen. Tunnin dynaamisessa osuudessa teemme lihaksia vahvistavia, tasapanottavia ja venyttäviä jooga-asanoita liikkuvilla sarjoilla mm. aurinkotervehdyksen liikeratoja soveltaen. Tunnilla saat vaihtoehtoja liikkeisiin, joten saat tästä itsellesi helpomman tai haastavamman tunnin. Palauttavien asanoiden jälkeen päätämme tunnin rentoutusharjoitukseen.

Kunto tunneilla liikutaan hyvällä fiiliksellä sykettä ja lihaskuntoa kohottaen. Tunneilla voit liikkua oman kuntotasosi mukaan, ja mikä parasta, yhdessä mukavien treenikaverien kanssa innostuen!

OLO LIHASKUNTO**

Tehokas lihaskuntotunti koko keholle. Tunnin tavoitteena on parantaa voimaa ja lihaskestävyyttä. Apuna käytetään vaihtelevasti eri välineitä. Tunti sisältää lyhyen alkulämmittelyn, lihaskuntoharjoitteluosuuden ja lopuksi lyhyet venytykset. Tunnille on helppo tulla mukaan milloin vain!

OLO RVP**

Lyhyen ja helpon alkulämmittelyn jälkeen muokkaamme tehokkaasti reisiä ja pakaroita sekä keskivartaloa. Tunnilla käytämme välineinä muun muassa käsipainoja ja levypainoja. Tunnilla parannat lihaskuntoa ja poltat tehokkaasti rasvaa.

OLO KUNTOPIIRI**

Koko kehon voimaa, kestävyyttä ja liikkuvuutta kehittävä kiertoharjoittelutunti Rytmi-salissa. Tunnilla siirryt liikkeestä toiseen samalla aikaa vastaan omaan tahtiin kuntoillen. Ohjaaja näyttää ja opettaa liiketekniikat, jonka jälkeen kiertää salissa tsempaten ja ohjaten. Tällä tunnilla treenaat monipuolisesti koko kroppaa ja kohennat kuntoasi. Sopii kaikille kuntotasosta riippumatta.

OLO CROSS**

Olo Cross -tunti saa vaikutteensa Crossfitista, kuitenkin ilman vaikeita teknisiä painonnosto-osioita. Tunnilla vuorottelevat tehokkaat lihaskunto-osuudet sekä tehokkaat aerobiset osuudet pyöriä hyödyntäen. Tunnilla kilpailet itseäsi vastaan ja haastat treenisi aina uudelle tasolle! Tunti pidetään Vauhti-salissa

KAHVAKUULATREENI**

Tehokas koko kropan kuulatreeni, jossa energiaa palaa! Tunti tehdään pienessä ryhmässä Vauhti-salissa. Ohjaaja opastaa oikeisiin liikesuorituksiin ja antaa vaihtoehtoja. Kuulan painon voit valita oman kuntotasosi mukaan, joten tunti sopii kaikille.

Les Mills CORE**

Tunnilla vahvistetaan dynaamisten lihaskuntoliikkeiden avulla vatsa-, selkä- ja pakaralihaksia. Tehokas keskivartalon alueen lihaksille suunnattu tunti parantaa funktionaalista voimaa, tasapainoa ja liikkuvuutta. Vahva core tekee sinusta voimakkaan. Tunnilla annetaan paljon vaihtoehtoja, joiden avulla voit säätää tehon itselle sopivaksi. Tunnilla käytetään kuminauhoja ja levypainoja.

Les Mills BODYPUMP**

Lihaskuntoharjoitus, jonka liikkeissä käytetään apuvälineenä tankoa ja levypainoja. Tunnilla harjoitetaan monipuolisesti kehon kaikkia päälihasryhmiä. Jokainen voi harjoitella omalla kuntotasollaan ja valita itselleen sopivat painot 2-32kg väliltä. Muutaman minuutin lämmittelykappaleen aikana käydään lähes kaikki tunnilla tehtävät liikkeet läpi. Ohjaaja opastaa oikeat liiketekniikat. Tunti sopii sekä liikuntaharrastusta aloitteleville että kokeneille kuntoilijoille.

STEP**

Hikinen ja hauska step-tunti, jossa selkeä ja vähitellen etenevä koreografia. Mukaansatempaavat askeleet ja vauhdikas musiikki vievät sinut leikiten parempaan aerobiseen kuntoon. Tällä tunnilla kehität aerobista kuntoasi, mutta et läkähdy. Välineenä step-lauta. Aerobinen osuus 45-50 min. Tähän jää koukkuun! 

 

OLO KIINTEYTYS**

Ihana kokonaisvaltainen, kaikille sopiva treeni, jossa 10-15 minuutin koreografialtaan helppo, sykettä nostattava alkuverryttely ja sen jälkeen tehokkaat, monipuoliset lihaskuntoliikkeet koko kropalle (kädet, jalat ja core). Treenissä voidaan käyttää painoja, kuminauhoja tai muita apuvälineitä kehonpainon lisäksi. Lopuksi lyhyet palauttavat venyttelyt.

DANCEFITYOGA**

DanceFitYoga 60 minuutin tunti sisältää 20 min tanssia, 20 min lihaskuntoa ja 20 min joogaa. Konsepti palvelee hyvin kiireistä liikkujaa, jolla on rajattu määrä urheiluun. Yhdistämme kaiken, aerobinen, lihaskuntoharjoittelu ja kehonhuolto. DanceFitYoga on tehokas, hauska ja energisoiva tunti, jossa apuvälineenä käytetään vain mattoa.

Teho tunneilla nostetaan syke ja tunnelma kattoon! Mukaansa tempaavat ohjaajat ja huikeat Les Mills -ohjelmat vievät sinut tasolle, johon ei yksin tule mentyä. Tunnit voi tehdä myös ilman hyppyjä.

Les Mills BODYATTACK***

Aerobista kuntoa kohottava vauhdikas treeni, joka parantaa myös voimaa ja kestävyyttä. Tunti koostuu tehokkaista sykettä nostavista intervalliosuuksista sekä funktionaalista voimaa ja vartalon hallintaa kehittävistä liikkeistä. Hikistä, tehokasta ja hauskaa yhdessä tekemisen meininkiä!

Les Mills BODYSTEP***

Tehotunti, jossa askelletaan mukaansatempaavan musiikin tahdissa steppilaudalle. Tunnilla treenataan sekä aerobista kuntoa että tehdään funktionaalisia lihaskuntoliikkeitä. Tunnin tehoa voi mukauttaa omaan kuntotasoon säätämällä laudan korkeutta sekä jättämällä hypyt ja käsiliikkeet pois. Hyvä vaihtoehto esimerkiksi porrastreenille.

LES MILLS DANCE**

Les Mills DANCE on energinen tanssillinen treeni. Jokainen ohjelma on kestoltaan 45 minuuttia ja koostuu kymmenestä erillisestä musiiikkikappaleesta omalla koreografiallaan. Les Mills DANCE on ammattitanssijoiden suunnittelema ja se on saanut inspiraatiota globaaleista tanssigenreistä ja musiikista. Tanssiliikkeet ovat innovatiivisia ja sopivat täydellisesti yhteen musiikin kanssa. Les Mills DANCE on helppo opetella ja loistava vaihtoehto kaikille, jotka haluavat parantaa tanssitaitojaan ja samalla tulla parempaan kuntoon. Les Mills DANCE sopii kaikille, jotka rakastavat tanssia.

LAVIS**

Hauska, helppo ja hikinen liikuntamuoto, joka perustuu lavatanssiaskeleiden ja jumpan välimuotoon. Lavista tanssitaan yksin, joten ei ole vaaraa, että kukaan talloo varpaille. Tunnilla tanssitaan tuttuja lavatanssilajeja, kuten humppa, jenkka, rock, cha cha ja tango. Askeleet ovat helpohkoja, hyppiä ei tarvitse ja hyvä tanssimusiikki kruunaa tunnin.

SUMMERLATIN**

Tunnilla tanssitaan helppoja latinotansseja (cha chaa, samba, salsa, jive, reggeton, cumbia, afro yms.) hikoillen, mutta hymyssä suin. Et tarvitse aiempaa tanssi osaamista, vaan voit vain heittäytyä latinomusiikin vietäväksi.

DANCEFITYOGA**

DanceFitYoga 60 minuutin tunti sisältää 20 min tanssia, 20 min lihaskuntoa ja 20 min joogaa. Konsepti palvelee hyvin kiireistä liikkujaa, jolla on rajattu määrä urheiluun. Yhdistämme kaiken, aerobinen, lihaskuntoharjoittelu ja kehonhuolto. DanceFitYoga on tehokas, hauska ja energisoiva tunti, jossa apuvälineenä käytetään vain mattoa.

Sisäpyöräily on helppoa ja tehokasta. Jokainen voi itse säätää tunnin tehon vastuksen ja vauhdin avulla. Tunneilla haastetaan itseä yhä parempiin suorituksiin hyvällä fiiliksellä!

SISÄPYÖRÄILY30 ja 45**

Tästä on hyvä aloittaa. Helppo sisäpyöräilytunti, jolla peruskunto kohoaa! Tunnin voit polkea peruskestävyysalueella, eli puuskuttamatta, tai lisäämällä vastusta tehokkaamminkin. Tunnilla ajellaan vaihtelevissa ”maastoissa”, jossa vaihtelee työ- ja palautusosiot. Tunti pidetään Vauhti-salissa. Tunnin tehokkuus on mahdollista säätää itselle sopivaksi, eli se sopii hyvin kaikille.

SISÄPYÖRÄILY55***

Mahtava, tehokas tunti! Kohotat vauhtikestävyyskuntoasi ja aktivoit aineenvaihduntaasi! Tällä tunnilla nautit vauhdin hurmasta ja ylität itsesi huomaamatta. Tunnilla ajetaan vaihtelevaa ”maastoa”, ylä- ja alamäkiä sekä vauhtileikittelyä. Intervalliharjoittelussa vaihtelee työ ja palautusosiot. Vastusta, vauhtia ja ajoasentoa säätämällä saat tunnille juuri sinulle sopivat tehot. Tunti pidetään Vauhti-salissa.

SPIN&CORE**

Tehokas 45 minuutin yhdistelmätunti, jossa pyöräillään sisäpyörillä ja treenataan keskivartalon lihaskuntoa. Tunti parantaa sekä aerobista kuntoa, että keskivartalon lihaskuntoa. Tunti sopii kaikille, sillä pystyt muokkaamaan tunnin tehon itsellesi sopivaksi ohjaajan antamia vaihtoehtoja käyttäen. Tunti pidetään Vauhti-salissa.

Suositut 60+ tuntimme ovat personal trainereiden/ fysioterapeuttien ohjaamia tunteja, joissa tehdään ikätasoon sopivaa harjoittelua. Tunneilla on mahtava yhteisöllinen ilmapiiri, jossa liikutaan oman liikuntakyvyn ja kunnon mukaan sekä kannustetaan toisia.

60+SYKE

Napakka 30 minuutin pituinen sykettä nostava ja kuntoa kohottava tunti. Tunnilla tehdään lyhyitä sykkeen nostoja, mikä ylläpitää sydämen terveyttä ja kohottaa yleiskuntoa. Tunti pitää sisällään alkulämmittelyn, työosion ja loppujäähdyttelyn. Sykkeen nosto tapahtuu erilaisin askelluksin ilman koreografiaa ja halutessasi voit tehdä myös erilaisia hyppelyitä. HOX! Hypyt ovat lisävaihtoehtoja askellukseen, mikäli koet tarvitsevasi enemmän haastetta.

60+ FYSIOMIX

FysioMix -tunnilla yhdistyy kognitiivisten taitojen ylläpitäminen ja kehittäminen sekä fysioterapeuttinen harjoittelu. Tunnilla on vaihtuva teema esimerkiksi: olkapää, lantionhallinta, ryhti. Hauskat ongelmanratkaisutehtävät auttavat pitämään muistin ja mielen virkeänä.

FysioMix-tuntien teemat kevät 2024

8.5. Selkä/Vatsa

15.5. Hartiarengas

22.5. Hartiarengas

29.5. Nilkka/jalkaterä

5.6. Nilkka/Jalkaterä

12.6. Alaraajat 

19.6. Tasapaino (Tanja W.)

26.6. Yläraajat (Tanja W.)

 

60+ KINESIS

Puolen tunnin mittainen aamupäivätreeni kuntosalilla. Tällä suosikkitunnilla puolet liikkeistä tehdään Kinesis-seinällä ja puolet vapailla painoilla tai oman kehon painoa hyödyntäen. Tunti tehdään kiertoharjoitteluna pienryhmässä (max. 8 hlöä). Pienryhmän etu on, että ohjaaja ohjaa liiketekniikkaa henkilökohtaisesti ja antaa juuri sinulle sopivia vaihtoehtoja liikkeisiin. Tunnit pidetään Voima-salissa. Tunnin kesto on 30 minuuttia. Tunnille varataan paikka ennakkoon reaaliaikaisesta kalenterista (pyydä vastaanotosta tunnukset).

60+ MIX

Monipuolista harjoittelua viikoittain vaihtuvilla teemoilla. Tunnilla on muun muassa keppijumppaa, lihasvoimaa, tasapainoa ja kehonhuoltoa. Tällä tunnilla saat vaihtelua ja harjoitat sekä kehoa että mieltä. Tunti sopii kaikille 60+ asiakkaille. Ohjaaja antaa runsaasti vaihtoehtoja liikkeisiin.

Mix-tuntien teemat kevät 2024

28.5. Keppijumppa
4.6. Helppo aerobic
11.6. Gymstick-treeni
18.6. Käsipainotreeni (Tanja M-K.)
25.6. Reisi-Vatsa-Pakara (Tanja M-K.)
2.7. Kuminauhatreeni (Anu)
9.7. Keppijumppa (Anu)
16.7. Kehonhallinta- ja huolto
23.7.  Gymstick-treeni
30.7. Käsipainotreeni

60+ LIHASKUNTO

Tehokas lihaskuntotunti koko keholle. Tunnin tavoitteena on parantaa lihasvoimaa, lihaskestävyyttä ja liikkuvuutta. Tunti lisää toimintakykyä ja parantaa luuston kuntoa. Apuna käytetään vaihtelevasti eri välineitä. Tunti sisältää lyhyen alkulämmittelyn, lihaskuntoharjoitteluosuuden ja lopuksi lyhyet venytykset. Tunnille on helppo tulla mukaan milloin vain!

KUNTOSALIOPASTUS

Mietityttääkö oikea liiketekniikka tai laitteen säätö? Ohjaaja opastaa sinulle kuntosalilla laitteiden säätöjä, oikeita suoritustekniikoita ja sinulle sopivia liikkeitä. Ohjaaja vastaa sinua askarruttaviin kysymyksiin. Tule rohkeasti kysymään!

Ryhmäliikuntakalenteri

Kokeile maksutta

Olon ryhmäliikuntatunteihin sekä muihin palveluihin pääset tutustumaan viikoksi maksutta. Kokeiluviikon voit tilata kätevästi verkkokaupastamme. Tilauksen jälkeen voit noutaa kulkuavaimen vastaanotosta aukioloaikoina.