Elämäntapamuutos oikein tehtynä

Sanana elämäntapamuutos voi kuulostaa vähän raskaalta, ikään kuin pitäisi muuttaa kaikki ja tietenkin heti. Se kuulostaa myös siltä, että mitään hyvää ei saa jatkossa syödä, elämä on hyvin karsittua, ja joudut myös sosiaalisesti pois pelistä, kun et voi osallistua paheellisiin kinkereihin lähipiirin ja työtovereiden kanssa, etkä voi myöskään romanttisesti herkutella puolison kanssa viikonloppuisin. Olet jatkossa myös tylsää seuraa ravintolassa. Kyse ei ole kuitenkaan siitä, että muutos pakotetaan tapahtuvaksi heti, vaan muutos vaatii aikaa ja pienin askelin pääset todennäköisemmin perille. Eikä muutos tarkoita, että kaikki herkullinen on kiellettyä, vaan elämäntapamuutoksen aikana etsitään se oma kohtuullinen ruokavalio, josta saa energia, jotta jaksaa tehdä asioita, mutta joka ei myöskään kerrytä rasvaa keskivartaloa koristamaan. Herkut ovat todellakin sallittuja pitkällä aikavälillä, niistä ei tarvitse kenenkään kieltäytyä kokonaan. Dieetit ja kuurit voivat saada aikaan nopean muutoksen, mutta kuten moni niitä kokeillut tietääkin, tuloksia on vaikea ylläpitää. Diettaaminen ei ole normaalia syömistä. Kun valitset dieetin, olet todennäköisesti pian taas lähtöpisteessä tuskailemassa, että miten nämä ylimääräiset kilot saataisiin pois. Olet siis tuhlannut aikaasi.  

Merkityksellisyys 

Elämäntapamuutos tarkoittaa sitä, että niitä omia elämiseen liittyviä tapoja on muutettava, jotta hyviä asioita tapahtuisi. Haluat muuttaa niitä, koska jokin nykyisissä tavoissa sotii hyvinvointiasi vastaan. Jotta muutos onnistuisi, on tärkeää löytää itselle riittävän hyvät syyt siihen, miksi se muutos on itselle tärkeää. Usein ylipaino ja huono kunto vaikuttavat itselle tärkeisiin asioihin ja ympärillä oleviin ihmisiin. Muutoksen motivaattorina on usein parempi jaksaminen arjessa, harrastuksissa ja töissä. Miten mukavaa on, kun energiaa riittää töiden jälkeen kodin askareisiin, lenkille lähtöön, lasten kanssa leikkimiseen, puolison kanssa puuhailuun tai minkä tahansa itselle merkityksellisen asian harrastamiseen! Itselle merkityksellisten asioiden pohtiminen antaa perustan muutokselle, myös silloin, kun elämässä on ylimääräistä kuormitusta. Jatkuva vetämätön olo ja väsymys ei ole ihmisen normaali olotila työpäivän jälkeen. Riittävän selkeät syyt siihen, miksi haluat muutosta, auttavat sinua arjen haastavina hetkinä (sairastelut, stressi, kiire jne.) kun tuntuu, että olisi helpompi luovuttaa. Jos syöt suklaalevyn nyt, niin seuraava ateria onkin taas normaalia, ravintosisällöltään oikeaa ruokaa. Samoin sitä seuraava. Kaikilla meillä on elämässä vaiheita, jolloin kaikki ei mene niin kuin on suunnitellut, mutta se ei tarkoita, että peli on menetetty. Tee hyviä valintoja. 

Sanoista teoiksi 

Ajatukset ja sanat ja arvojen pohtiminen eivät itsessään tuo muutosta, vaan teot. Mikään ei muutu, jos mikään ei muutu. Jos sinulla on hyviä syitä elämäntapamuutokseen ja arvojasi ovat esim. terveys, perhe, lapset, luonto, hyvinvointi yms., niin voit pohtia, käytätkö aikaasi näiden itselle tärkeiden asioiden parissa? Näkyvätkö nämä arvot ajankäytössäsi ja valinnoissasi? Esim. jos luonto on sinulle tärkeä, liikutko siellä? Jos lapset tai lapsenlapset ovat sinulle tärkeitä, jaksatko leikkiä heidän kanssaan vai istutko sohvalla puhelin kädessä? Tunnistatko, miten painonhallinta ja hyvä kunto liittyvät näihin itselle tärkeisiin asioihin tai ihmisiin? Miten mukavaa lapsilla on, kun liikut ja leikit heidän kanssaan muodostaen merkittäviä muistoja onnellisesta lapsuusajasta. Toimit myös esimerkkinä, kun lapsesi oppivat nauttimaan liikkumisesta. Arvot tulevat merkityksellisiksi vain, jos ne näkyvät arjen toiminnassa. 

Luopuminen 

Usein muutos vaatii sitä, että joudut luopumaan jostakin. Joudut miettimään, miten käytät aikaasi jatkossa, jotta voit elää sellaista elämää, mikä edistää hyvinvointiasi. Joudut ehkä etsimään aikaa liikkumiselle, ruokailujen suunnittelulle ja riittävälle palautumiselle, levolle. Usein tämä aika löytyy, kun vähentää kännykän käyttöä tai television katselua, ei sen kummempaa. Mitäpä jos somen pläräyksen sijaan lähtisitkin hetkeksi ulkoilemaan? Tai entäpä jos menisit hieman aikaisemmin nukkumaan? Silloin sinulle jää hieman enemmän aikaa valmistaa ravintorikas aamupala. Muutos vaatii jonkin verran myös itsekkyyttä. Osaatko sanoa tarpeen vaatiessa ei, kun sinulla olisi periaatteessa omaa aikaa mutta joku haluaisi delegoida sinulle siihen jotain muuta? Jos jäät aina ylitöihin, niin saat varmasti rahaa, mutta entä terveys, joka on iso osa hyvinvointia? Terveys kannattaa pistää etusijalle pitkällä tähtäimellä, koska menetettyä terveyttä on aina hankala saada takaisin. 

Syömättä jättämällä laihtuu? 

Syömällä vähemmän kuin kuluttaa, laihtuu. Hm, asia ei ole ihan näin yksinkertainen. Jos energiaa tulee merkittävästi liian vähän, keho lisää nälkähormonien määrää ja vähentää kylläisyyteen vaikuttavien hormonien määrää. Nämä hormonit lisäävät ruokahalua ja mielitekoja. Kun syöt liiat vähän, se vaikuttaa kehon toimintaan ja mielialaan. Tarpeeksi pitkään jatkunut niukka ravinnonsaanti johtaa siihen, että aineenvaihdunta hidastuu, eli energiankulutuksesi vähenee ja syömiset näkyvät nopeammin keskivartalolla. Painoon vaikuttavat muutkin asiat kuin energian saanti ja kulutus. Syödyn ruuan laadulla voidaan vaikuttaa kylläisyyden tunteeseen, verensokerin vaihteluun ja suolistobakteereihin. Ruuan lisäksi perimä, uni, liikunta, laihdutushistoria, sairaudet ja lääkitykset ovat jokainen vaikuttamassa omalla tavallaan painoon. 

Pienin askelin onnistumisia 

Tapoja voi olla välillä hankala muuttaa, ja riippuen tavasta siihen voi mennä aikaa kuukausia. Mutta muuttamalla yhden tavan kerrallaan tunnet kulkevasi eteenpäin etkä kuormita itseäsi liian suurilla suunnitelmilla. Tapa voi olla esimerkiksi välipalan lisääminen päivään, jolloin sinulla riittää energiaa tasaisesti pitkin päivää. Kun sinulla riittää energiaa päivässä etkä ole nälkäkuoleman partaalla, todennäköisesti teet myös hyviä valintoja myöhemmin päivän aikana. Elämäntapamuutoksen ei siis tarvitse olla hankalaa ja epämukavaa, vaan se on normaalin syömisen selkeyttämistä ja vähittäistä liikunnan lisäämistä. Liikunta tukee kehon normaalia toimintaa, pitää yllä lihasmassaa ja siten myös perusaineenvaihduntaa. Liikunnalla on myös positiivisia vaikutuksia mielialaan ja lisää onnistumisen kokemuksia, mikä on elämäntapamuutoksen kannalta todella tärkeää.

Hyvän olon terveisin Olon valmennustiimi 

Lähteet: Pieni suuri opas painonhallintaan ( https://www.truthaboutweight.global/fi/fi.html)